söndag 18 oktober 2009

En kändis


Duvel, en belgisk strong pale ale från Duvel Moortgat. Denna ser man ju lite överallt och hör talas om lite överallt. Går man omkring i stockholms stad så ser man att det står duvel utanför säkerligen 40% av stockholms pubar och dylikt. Så dags att testa.

Ölen är ljust gyllengul och klar till färgen. (Jag var dock lite klantig och tänkte mig inte för när jag hällde upp, vilket gjorde att jag fick med lite mycket av bottensatsen och den blev oklar.) Det två fingrar tjocka skummet lägger sig sakta medan det lämnar skumrester kvar på glaset.

Det är en mycket fruktigt söt doft men den är även kryddigt humledoftande så som många andra belgiska pale ales. Jag känner även toner av vete och jäst.

Smaken är fruktig och jag tycker mig först och främst känna av en söt körsbärssmak. Ölen är ganska besk. Lite småkryddig humle och även något lite malt dyker sedan upp. Liten bismak av jäst känns av, må hända av den bottensats jag fick med. Kroppen är medelfyllig och torr. Ganska lagom kolsyremängd, med medelstora bubblor.
Söt, besk och torr eftersmak.

Ölen finns överallt, man ser den överallt. Och kanske för att den är helt okej. Den ligger på 8,5% men är väldigt lättdrucken. Smaken är god helt klart. Bottensatsen gjorde den ju säkerligen inte bättre dock, så jag kan nog tänka mig att den smakar bättre än det jag fick känna. Men helt klart en godkänd öl.
Duvel får då 7,4/10.


Duvel, belgian golden ale, finns i systembolagets ordinarie sortiment och kostar 24,90kr för en flaska på 330ml.

1 kommentar:

  1. Väldigt rolig läsning, man blir lika ölsugen varje gång! recensera mera! :)

    SvaraRadera