lördag 31 oktober 2009

En trappist


Nu är det dags för en trappistöl. Trappister Rochefort 8, en belgisk strong dark ale från Brasserie de Rochefort (Abbaye de Notre-Dame de Saint-Rémy). (En trappistöl är förövrigt en öl som är bryggd av munkar ifrån belgien och nederländerna som tillhör trappistorden.)

Färgen på ölet är mörkt brun, rödbrun. Skummet är lätt och lägger sig ganska fort till ett tunt lock på ölet.

Doften är väldigt fruktig och maltig. Det jag känner av mest är russin, mörkt bröd, mörkt sirap och lite alkohol.

Smaken är mestadels maltig, kroppen är medelfyllig. Mörkt bröd ch söta toner av russin är även något som letar sig till smaklökarna. Jag tycker mig känna lite lakritsrot, och även längst bak finns lite alkohol. Kolsyran är mild och behaglig.
Eftersmaken är fruktig och maltig med lite alkohol som ligger i gomen.

Det är ganska intressant att trappistordens öl känns igen så väl med att man kallar ölet ett trappistöl. Ett som annars är ganska stort är chimay. Jag har bara druckit den blå än så länge, har den vita ståendes här hemma, men den tycker jag inte var något speciellt. Men Trappistes Rochefort 8 var riktigt bra. Härlig doft och riktigt ljuv smak. Lättdrucken men med smak. Och trots att alkoholhalten ligger på 9,2% så känns den inte allt för mycket för att störa.
Betyget blir, för denna trappist, 8,6/10

Jag köpte ölet på systembolaget, men när jag kollar hemsidan finns den ej där. Trappistes Rochefort 6 finns i deras beställningsortiment, men inget annat. Jag antar att det jag köpte var en beställning som aldrig blev uthämtad, därför den stod i butiken.

3 kommentarer:

  1. Den finns på rätt många butiker i Sverige:

    http://systembolaget.se/SokDrycker/VarFinnsVaranExternt.htm?ArtikelNr=161903&LanNr=00&SokVarugrupp=Ol

    Kan ju ha varit något tillfälligt krångel med hemsidan eller så.

    Bra öl i alla fall, även om jag faktiskt föredrar Chimay blå av någon anledning. Särskilt en lagrad flaska...

    SvaraRadera
  2. Skumt det, måste ha krånglat då som sagt.

    Jag har aldrig druckit en lagrad flaska av chimay blå, så kanske skulle testa. Men annars har jag aldrig tyckt att den varit något speciellt.

    SvaraRadera
  3. Åttan brukar alltid finnas på Regeringsgatan. Men det kanske är där du brukar handla?

    Själv fördrar jag jag rocherfort 8 före Chimay Blå. Men en lagrad Chimay Blå är klart bättre. Provade en flaska från 99 förra helgen och den smakade mums fillibubba :)

    SvaraRadera