onsdag 14 oktober 2009

En ny chans


Maredsous 6 Blonde, en belgisk pale ale från Duvel Moortgat. Jag har druckit den innan, det var fjärde ölen som jag la upp på min bilddagbok, då jag började recensera lite. Och jag kan inte säga att jag tyckte om den särskilt då. Men eftersom folk verkar tycka om den så tänkte jag nu ge den en till chans, och se om betyget ändras.


Ölen är ljust bärnstens-, aningen gulaktigt färgad. Skummet är riktigt ordentligt och tar ett bra tag att lägga sig ned. Det lämnar även några skumrester på glas och håller sig kvar ett tag på ölet.

Doften är aningen småkryddig och knäckig med fruktiga toner av aprikos och lite körsbärssyrlighet. Humle och lite smått av malt, halm och (vad jag tyckte) lövskog.

Smaken är lite småbesk med en fruktig karaktär av aprikos och grapefrukt. Den har ganska svag kropp, så den känns lite vattnig. Kolsyran känns ganska väl, vilket jag tycker dödar smaken aningen. Smaken är inte allt för stor i sig.
Eftersmaken är sedan lite fruktig med en halmaktig karaktär som slutar ganska torr. Inte heller eftersmaken är särskilt stor.

Första gången jag drack Maredsous 6 Blonde, i mars, så tyckte jag den var lite sådär. Och jag håller fast vid det. Jag kan inte riktigt förstå vad det är som folk tycker är så jätte bra med detta öl, för mig är det mediokert. Tunn och torr smak tycker jag att det enbart är.
Jag gav den 6 senast, då i mars, men denna gången så sänks det faktiskt till 5,4/10.

Maredsous 6 Blonde finns i systembolagets ordinarie sortiment och kostar 17,60kr för en flaska på 330ml.

5 kommentarer:

  1. Nu måste jag nog bråka lite på dig :P
    Att det är mycket kolsyra tar inte bort smaken, det bara förstärker, tycker jag.
    Smaken i sig är inte så fläskig, just därför är det en lättdrucken "pale" ale. Sort of the point of it all.

    Annars tycker jag du prickade rätt, förutom lövskog, det känner inte jag. (Men vi vet ju båda varför :P)

    Kram /Din fläskläpp i slagsmålet

    SvaraRadera
  2. Då har vi delade meningar. :P
    Jag tycker att om det är mycket kolsyra så hinner i smakerna sätta sig utan att de försvinner bort med kolsyran. En ljus lager får gärna ha mycket kolsyra då det inte är mycket smak i dem från början (vissa i alla fall), men jag vill gärna ha lite mindre kolsyra i ales, stouts och porter.

    Ja, lättdrucken är den, och de ska ju finnas sådana öl också. Jag är väl lite väl kritisk mot lättdruckna öl kanske. :P

    Jag tycker det var mycket skumt att jag kände lövskog. Jag har känt gran och barrskog innan, men icke lövskog.

    SvaraRadera
  3. Ingen god öl där.
    Måste i allafall säga att sidan är fin!

    SvaraRadera
  4. Alltid kul med en till ölblogg! Välkommen in i gänget och hoppas vi ses på ÖÖW på lördagen.

    Ölhälsningar,

    Fredrik på olkultur.com

    SvaraRadera
  5. Man tackar! Träffa på varandra finns chans att vi gör, helt klart.

    SvaraRadera