tisdag 13 oktober 2009

Invigning


Första inlägget och vad passar väl inte bättre än att inviga bloggen med att recensera Samuel Adams Octoberfest denna kyliga månad som ju är oktober.

Samuel Adams Octoberfest är en mörk lager från amerikanska Boston Beer Company.
Ölen är rödbrun till färgen och erhåller ett knappt två fingrar högt skum, som sedan lägger sig sakta och försvinner utan att lämna några rester kvar.

Doften är som mest maltig men jag tyckte mig även känna stora toner av lakrits(?). Mörkt bröd, en syrlig citrus- och lite sötare sirapskaraktär känner jag senare av.

Det är en klar smak som är maltig och brödig. Lite sockerartade toner av sirap dyker upp och även lite sötare choklad. Kroppen är halvfyllig och lite småtorr. Kolsyran är relativt mjuk.
Eftersmaken lämnar inte så värst mycket, den är lite småbesk med viss chokladsötma som försvinner ut i en lite metallisk torr smak.

Jag är inte riktigt förtjust i detta öl. Jag har egentligen aldrig varit särskilt förtjust i mörka lager av nån anledning. Doften är god och lockar, men den lockar inte hemskt mycket. Smaken tycker jag var lite förr torr, och de metalliska tonerna som avslutade eftersmaken var ingen höjdare.
Nej, tyvärr så får Samuel Adams Octoberfest bara 5,7/10.

Ölen finns i systembolagets ordinarie sortiment och kostar 17.50 för en flaska på 355ml.

1 kommentar:

  1. Samuel Adams har inga goda mörka lager, av de jag druckit iaf.
    Måste också credda lite på dig för den fina sidan.
    Puss och kör hårt med allt.

    SvaraRadera