tisdag 27 oktober 2009

Gamla rikets IPA


Nu blir det en öl som heter Marston's old empire, vilket är en engelsk IPA från Marstons bryggeri. (India pale ale) IPA's är en sådan kategori som jag kan finna lite obalanserad. Det finns vissa riktigt goda, min favoritöl är ju en IPA, och det finns ett par inte alls så goda. Det återstår att se vad denna är.

Ölen är bärnstensfärgad och kolsyran syns väldigt mycket. Det är knappt något skum överhuvudtaget.

Ölen har en fruktig, citrusdoft, aningen syrlig. Även en viss kryddig humle finns och det avslutat med en smörig/krämig karamelldoft.

Smaken är ganska besk och fruktig. Det finns rågbröd, ananas, smörkaramell och humle. Den är också aningen bitter. Kolsyran är bra, varken för mycket eller för lite. Kroppen känns helt okej till fylligheten.
Eftersmaken är lång och torr, med en beska som i slutet nästan övergår till en sötma.

Som jag skrev innan, för mig går oftast en IPA åt det ena eller det andra hållet. Fast denna konstigt nog stannar i mitten. Marston's Old Empire är en helt okej öl med vissa brister. Jag tyckte bland annat inte riktigt om den lite bittra smak som fanns i ölet, jag tyckte inte den passade ihop med den ändå ganska stora fruktiga karaktär som fanns.
Lite för dyr för vad man får tycker jag, men hade priset varit lägre så hade det varit okej.
Det gamla riket får 6,8/10.

Ölen kostar 24,90kr för 500ml på flaska, ordinarie sortimentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar