fredag 6 november 2009

Ny öl på systemet från brewdog.


Som de flesta som känner mig vet om så är jag väldigt förtjust i två öl från brewdog, nämligen Punk IPA och Paradox (har bara druckit smokehead). Så nu när det kommit två nya öl till systemet från brewdog så måste de ju testas. Först ut är 77 lager, en ljus lager i tysk stil.

Färgen är mörkt gyllengul, och kolsyran syns ganska bra. Skummet är ett och ett halvt finger tjockt och lägger sig snabbt utan att varken lämna rester på glas eller öl.

Doften är väldigt fruktig med en stor humlekryddighet. Toner av citrus, ljust bröd och smällt socker känns sedan av. Jag tycker mig även känna svaga toner av lakrits.

Smaken är väldigt rund, medelbesk. Citrus, ljust bröd och aningen lite smällt socker känns av relativt mycket. Kroppen är medelfyllig till fyllig, och kolsyran är alldeles lagom.
Eftersmaken är rund och behagligt besk med lite smörkola.

Jag är inte lika förtjust i ljusa lager längre men jag gillar brewdogs tidigare öl jag druckit, så förväntningarna för denna var nånstans i mitten. Och i mitt tycke är då 77 lager en helt okej lager. Rund, behaglig och god smak, men den har inte det som tar den till skyarna. Men priset för den är inte alls farlig, så det blir nog att man köper den lite då och då.
77 lager får då 7,8/10

77 lager finns att köpa på systembolaget för 13,90kr 330ml flaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar