onsdag 18 november 2009


Det var ett tag sen jag gjorde ett inlägg nu, men jag har varit upptagen med så mycket att jag inte haft tiden till att göra ett. Men nu så, idag blir det en öl från brittiska Shepherd Neame, nämligen deras ESB (extra special/strong bitter) 1698. 1698 celebration ale bryggdes först 1998 då Shepherd Neame firade 300 år som bryggeri. Därefter bryggdes den igen 2005 har gjorts sedan dess.

Ölet har en klar bärnstensfärg. Skummet är högt men ändå lätt. Det lägger sig sakta men säkert till ytterst lite rester på ölet.

Doften är rund och inbjudande. Humle känns naturligt av, aningen knäckig och även lite krämig/gräddig. Till viss del kryddig, mest i form av peppar. Och det hela slutar med fruktdofter, den starkaste jag tycker mig känna är äpple.

Smaken är först smågrumligt besk, en ganska stor brödighet av det lite mörkare slaget och lite sockerartad. Småkryddig peppar finns si bakgrunden och även lite knäckighet.
Eftersmaken är lite smårökig och torr beska.
Kroppen är medelfyllig och det är ganska mycket kolsyra, om även relativt mjuk.

Shepherd Neame 1698 är en helt okej ESB. Grumlig beska men ändå klar smak, och den har en riktigt inbjudande doft. Den lilla nyansen av peppar var något jag heller inte är så van vid, men den passade ypperligt.
1698 får då 7,3 pepparkorn av 10.
Ölen finns att köpa på systembolaget för 15,40kr 330ml flaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar