måndag 23 november 2009

Örebro Öl & Whisky, dag 1

Man kan säga att jag såg fram emot mässan ganska ordentligt. Min första ölmässa, massvis med öl att testa och massor med folk att prata med. Det låter ju helt underbart!
(Jag bestämde mig för att inte gå omkring och skriva på festivalen, så jag får försöka komma ihåg så mycket som möjligt istället.)

Jag och min bror Patrik anlände till örebro kl.13, men festivalen skulle ju inte öppna fören kl.15. Vi fick då en tid till att gå runt och titta på stan, och vi tog oss även en bit att äta. När klockan närmade sig 15 gick vi sakta med säkert bort till conventum. Det var härligt att först äntra lokalen, jag kände mig som ett barn på julafton (bara att detta skulle kosta lite mer pengar).

Jag och Patrik gick omkring på mässan och kollade innan vi bestämde oss för något. Jag visste vad jag ville testa, men man kan ju kolla runt lite först. Första montern vi hamnade vid var Wicked Wines, där jag tog mig Sierra Nevadas Bigfoot. Jag må säga att jag gillade den.

Vi tog det lugnt och drack våra öl, satte och ner och pratade lite medan vi väntade på att en vän, Viktor, skulle dyka upp, som jag hade biljetten till. Efter att vi suttit ett tag, och våran öl var slut dock, valde vi att spatsera runt ett varv till. Vi gick upp till Bishops Arms där jag tog mig en Victory Hopdevil. Helt okej, men jag hade hoppats på lite större humlesmak.

När denna öl var näst intill slut så kom tillslut Viktor och vi hälsade honom glatt välkommen och slussade honom på direkten ut i lokalen. Eftersom han precis kommit frågade vi honom vad som ville drickas. Han ville ha en mörk lager och då det börjar närma sig juletid så föreslog jag Nils Oscar Kalasjulöl. Jag sprang dock iväg till Oppigårds, för nu hade det gått tillräckligt länge, jag var tvungen att testa en av deras öl. Jag började med deras Amarillo Spring, och den var riktigt god!

Dagen fortsatte att gå och detsamma gjorde vi, runt på ölmässan. Vi träffade på många trevliga bryggare och importörer, och drack många fina öl. Patrik och Viktor tog även och provade på en japansk whisky. Jag rör dock inte whisky, tycker verkligen inte om det.
Vi gick ifrån mässan lite efter 21 tiden, då kände vi att det räckte för dagen. Helt förvånansvärt hade vi inte ätit på hela dagen, och ändå hade man klarat sig. Men mat fick det bli, så vi sprang iväg till burger king och då kände man verkligen hur hungrig man var, så jag tog den största hamburgaren de hade.
Där efter hade vi tänkt att gå ut och ta en öl och träffa på en annan vän (som vi senare aldrig träffade ändå), så det fick bli puben Pitcher's. Mycket folk, men trevlig stämning och fin lokal. Vi alla tre tog oss en Old Speckled Hen på fat. Men jag kände att hamburgaren hade fyllt upp magen ganska bra, så att få ner ölen var inte det lättaste.

Kvällen började så småningom dra sig mot sitt slut så vi åkte hem mot till Viktor, som bor i örebro, för att sova. Väl där tog Patrik och Viktor ett par glas vin, men jag kände att jag klarade mig utan. Det fick bli till att sova och vila upp sig för örebro öl och whiskyfestival dag 2.

Alla öl jag köpte och drack under dag 1:
Sierra Nevadas Bigfoot (Riktigt god, stor smak)
Victory Hopdevil (God, men för lite humle för namnet)
Oppigårds Amarillo Spring (Blommig och härlig, mycket bra)
Oppigårds Indian Tribute (Bästa ölen jag testade för dagen)
Närke Kaggen! Stormaktsporter 2008 (Föll mig inte riktigt i smaken)
Mikkeller Black (Jag gillar den skarpt)
Nynäshamns Landsort Lager (Väldigt smaklös må jag säga)
Hoppin Frog Boris The Crusher (Helt okej, väldigt komplex smak)
Rogue Brutal Bitter (Fattig, tyvärr lite småtråkig)

Öl jag fick smaka av andra dag 1:
Stone Ruination IPA (Förvånansvärt blommig och fruktig, hade väntat mig mer beska)
Närke Örebro Bitter (En helt okej bitter)
Skebo Vinteröl (Brorsan tyckte om den, jag fann den okej)
Skebo Gjutarns Bästa Bitter (Bra må jag säga, balaserad och fin)
Skebo Bruksöl (Tyvärr lite slätstruken)
North Coast Old Rasputin (Fin, len och lättdrucken ändå, mycket bra)


Jag kan ha glömt någon öl, men det får va.

4 kommentarer:

  1. Jag undrar om inte jag träffade dig på lördagen vid Brills monter tillsamans med David och Fredrik? Eller vad det den där Gjölen. Själv kommer jag bara ihåg att det var en till öl-bloggare där, men minnet är lite suddigt ;)

    SvaraRadera
  2. Det kan ha varit så att vi träffades, jag stod ju med dem alla tre vid Brills monter.

    SvaraRadera
  3. Tjenare Marcus, det var skitkul att ses på ÖÖW! Keep up the good work med bloggen som man säger så ses eller hörs vi via bloggarna och kanske på någon mer ölfestival/ölarrangemang! :)

    Ps. Nu länkar vi även till din blogg i vår blogglist!. Ds

    Vänliga ölhälsningar från Fredrik på Ölkultur!

    SvaraRadera
  4. Tack detsamma, det var mycket trevligt att spatsera runt med er! :)
    Jag kommer att följa er med spänning för att se vad ni skriver.

    SvaraRadera