onsdag 25 november 2009

Första julölen ut


Julöl var det nu som sagt, och första ut blir St Peter's Winter Ale. Det är enligt BeerAdvocate en winter warmer. Vinteröl i sig brukar vara väldigt maltiga och winter warmer är då öl som oftast är väldigt maltiga men även har kryddats med julkryddor (skulle man kunna säga).

Ölen är mörkt rödbrun till färgen. Skummet är aningen brunaktigt, två fingrar tjockt, lägger sig ganska sakta och lämnar vissa rester på glaset.

Det är en stor doft. Kaffe, mörkt bröd, söt choklad och lakrits, humle, malt, tjära och så är den aningen rostad.

Smaken har en bra kaffebeska. Det infinner sig även lakrits, mörk choklad, mörkt bröd och en lite sötare sirapsaktig smak. Den är aningen rökig och eftersmaken är lite bitter.
Den är inte så fyllig som hade trott att den skulle vara, utan kroppen är ganska medium. Det är en lätt kolsyra med små bubblor.

Första julölen ut, och vad tycks om den? Helt okej må jag säga. Jag finner Cream Stouten från St Peter's bättre dock. Men Winter Ale var en bra öl ändå må jag säga. Stor härlig doft med balanserad och bra smak. Men jag kan nog tänka mig att det står en bättre julöl här hemma än just denna.
Betyget för St Peter's Winter Ale blir 7,4/10

St Peter's Winter Ale finns att köpa på systembolaget nu till jul och kostar 25,90kr 500ml.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar