tisdag 24 november 2009

Paus från tentaskrivande


Jag är mitt uppe i skrivandet av en hemtenta, och det är lagom roligt kan jag säga... Jag kände, nu när jag suttit här ett tag och skrivit, att koncentrationen blev lite svackande. Så jag tänkte koppla bort skrivandet och koncentrationen från det ett ögonblick och istället dricka en öl. Och denna gången blir det Chimay tripel, eller Chimay vit som den även kallas. Tripel kommer ifrån ett steg i bryggningsprocessen, då bryggarna kunde välja att ha i så mycket som tre gånger mer malt än i en vanlig trappist.

Ölen är aningen mörkt gulaktig och oklar. Det är ett riktigt rejält skum som lämnar efter sig mycket rester.

Doften är maltig och inbjudande. Söta kryddor, väldigt blommig, gräddkaramell, fruktig och även lite rökig.

Även smaken är maltig. De söta kryddorna infinner sig ganska snabbt, och sedan kommer en blommig och fruktig karaktär. Lite gräddkaramell infinner sig och slutar i en beska med aningen alkoholsmak. Eftersmaken är aningen stickig, mest beskt med alkoholsmak, men även lite småkryddig.
Kroppen är medium till lite mer fyllig. Kolsyran är väldigt lätt. Problemet mot slutet av ölen är att alkoholen tar upp lite för mycket smak.

Folk verkar gilla chimay väldigt mycket. Då jag läser om deras öl och pratar med andra folk så ger de dem bra betyg. Men jag kan inte riktigt förstå varför, om jag ska vara ärlig. Jag är väl helt enkelt en person som inte riktigt finner deras öl så goda. Det som var aningen synd med denna var att alkoholen tog över för mycket i smak tillslut, och man vill inte enbart känna av alkohol.
Betyget för vit blir då 6,7/10

Chimay Tripel (vit) finns att köpa på systembolaget i deras ordinarie sortiment för 26,90kr 330ml flaska.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker den är riktigt trevlig. Visst känns alkoholen på slutet men tycker inte att det stör. Gav den 8/10

    SvaraRadera
  2. Ja, alla har vi olika smak, det märks verkligen. :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker, precis som du, att Chimay är ett överskattat bryggeri. Deras öl är på det stora hela rätt tråkiga och intetsägande. Känns oroväckande mycket industriöl för att vara från ett belgiskt trappistbryggeri. Ska jag vara helt ärlig kan jag inte komma på en enda gång när jag blivit sugen på någon av deras öl. Det om något är ett dåligt betyg.

    SvaraRadera