måndag 23 november 2009

Örebro Öl & Whisky, dag 2

Fredagen hade gått, och man vaknade på lördagen utvilad och klar för dag 2 av ölmässan. Jag, patrik och viktor åkte in till örebro 12:45 och jag gick omkring med dem lite på stan för att sedan hälsa dem farväl 14:05, då deras tåg kom in på station. Så jag vandrade då ensam bort mot conventum.

När jag väl kom dit så tänkte jag för mig själv att jag kunde börja dagen lugnt, och då kan ju en veteöl passa sig. Så jag sprang iväg till wicked wine och tog mig en Flying Dog Woody Creek White. Inte vad jag hade hoppats på, jag vet i och för sig inte vad jag hade hoppats på, men helt okej ändå.

Jag spatserade runt med glaset i handen för att titta in lite av folket som var denna dagen, det hade fyllts på ganska mycket. Men det var ju lördag, fredagen jobbade ju vissa fortfarande, så inte så konstigt att det var mer folk tidigt denna dag.
När jag gick omkring och kollade runt bestämde jag mig för att testa Närkes cAmarillo, en pale ale de torrhumlade på plats med någon anordning som lät ölet forsars igenom och ta smak av hela amarillokottar. Och vilken överraskning det blev i smak. Aningen obalanserad, men vad fruktig och gräsig den var. Helt klart värd att testa!

När jag gick uppåt ifrån Närkes monter och kom till Hantverksbryggeriets tyckte jag mig känna igen bekanta ansikten. Fredrik och David från Ölkultur med David & Fredrik var det jag kände igen. De var även i umgänge med Johan från Gjölen, en för mig ny ölblogg. Det blev så då att jag spatserade runt med dessa herrar, denna dagen av mässan.

När vi också var vid Hantverksbryggeriets tog Fredrik tillfälle i akt att prova på en av deras lite mer intressanta öl, nämligen blåbärslambiken Alkemisten. Riktigt intressant med den syrliga och lite småsura blåbärstonen.

Vi fyra som var gick runt på mässan och provade öl vid både den ene och den andre montern, men vi tog även och träffade en del andra ölbloggare, bland annat engelsmannen Darren från BeerSweden. Trevligt att få hans synpunkt på ölerna och på hela mässan i stort.
Då vi var samlade och stod vid Sandbackas monter så beställde vi alla in varsin Sandbacka Imperial Stout. En lättdrucken men ändå aningen rejäl imperial stout som föll mig i smaken. Nötigheten och chokladsmaken var riktigt trevliga.

Sista montern vi stod vid, innan prisutdelningen skulle ske, var vid Bishops arms. Där nere vid ett bord pratade vi glatt och delade med oss av våra ölprovningar. Den sista ölen jag kan komma ihåg att jag då testade var De Molen Rasputin. Efter att inte ha ätit på hela dagen och efter att ha druckit ett antal öl så kan jag inte säga att minnet är helt och hållet klart då, men vad jag kommer ihåg så var det ändå en lättdrucken och god stout.

Därefter tog sig jag, David och Fredrik ner till prisutdelningen som skulle ske vid trappan. Det skulle bli intressant att se vilka som fick pris för sina öler. Man kanske borde ha gjort lite anteckningar under festivalen ändå, men vad jag kan komma ihåg så fick Oppigårds och Närke pris för ett av sina öler, vilket var mycket trevligt. (Om någon kommer ihåg mer får de gärna upplysa mig, den tredje pristagaren och vilka öl det handlade om.)

Då prisutdelningen var slut var det även dags för mig att börja dra mig hemåt. Jag tog farväl av de andra och började spatsera utåt. Jag tog mig först en bit mat, då det var ganska nödvändigt, sedan åkte jag hem med tåget från örebros station 20:56.
Jag må säga att dessa två dagar på festivalen var helt klart trevliga. Det var bra stämning på festivalen, många fina öl har druckits och bekantskaper har gjorts. Kommer jag åka nästa år också? Säkerligen blir det så!

Alla öl jag köpte och drack under dag 2:
Närke cAmarillo (Riktig överraskning, men god. Jag hoppas se mer av den)
Närke Anders Göranssons Bästa Rököl (Rökig, och inte så mycket mer tyvärr)
Irish Pub Guldkusten (Fyllig och lättdrucken. Helt okej)
Nøgne Ø
Porter (Inte vad jag hade hoppats på, lite tam)
Three Floyds Behemoth Barleywine (Stor i smak och jag gillade det)
Flying Dog Horn Dog Barleywine (Osäker vilken jag tyckte bäst om av denna eller behemoth)
Flying Dog Woody Creek White (Inte vad jag hoppats på, lite som de flesta veteöl)
Dieu du Ciel Rigor Mortis abt (Helt okej, men inget utöver det vanliga)
Beer Here Dark Hops (Denna gillade jag mycket)

Öl jag fick smaka av andra dag 2:
Hantverksbryggeriet Alkemisten (Intressant lambik och god, minst sagt)
Dugges Holy Cow! (Stor karamellsmak vilket jag gillade)
Great Divide Hercules Double IPA (Inte så ordentlig ändå, vad jag kommer ihåg, för att vara en DIPA)
Stockeboda Gårdsbryggeris Ljus Ale (Väldigt lättdrucken)
De Molen Rasputin (Den var helt okej må jag säga)

Jag har säkerligen glömt ett antal öl nu, och även mycket mer, men så blir det ju ändå. Men i alla fall, som sagt, mycket trevliga dagar!

1 kommentar:

  1. Go' läsning! Tack själv för gott sällskap. Lite trist att jag behövde dra lite tidigt men iofs hade man nog inte givit senare öl dess rätta uppskattning är jag rädd. Kändes lite som det inte var alltför lätt att tycka något annat än gott, mycket gott vid de sista ölen som man provade. Man kanske skulle lära sig att spotta ut... eller inte förresten.

    SvaraRadera