torsdag 26 november 2009

Nästa julöl ut


Nästa julöl ut blir Oppigårds Winter Ale, som vann pris på Örebrös Öl & Whisky festival för bästa julöl. Så då ska vi se vad jag tycker om denna öl. Oppigårds har ju än så länge inte gjort mig besviken.

Färgen är mörkt rödbrun. Skummet är mustigt och ganska ordentligt. Det lägger sig medelfort utan att lämna några rester på glaset.

Doften är maltig och humlig. Knäckig, aningen blommig, barrskog och lite mörk sirap.

Smaken är kryddig. Humle, barrskog, smått fruktig med lite apelsin. Eftersmaken är rökigt besk.
Kroppen är mediumfyllig och även kolsyran är aningen medium med små bubblor.

Ölen är bra må jag säga, men jag undrar på om det ändå inte står en bättre julöl här hemma. Jag känner att den inte sträcker sig riktigt till skyarna. Dock är den bättre än St Peter's tycker jag.
Betyget för denna julöl blir 7,9/10

Oppigårds Winter Ale finns nu att köpa på systemet under vintertid till ett pris av 25,60kr 500ml flaska.

2 kommentarer:

  1. Tycker Oppigårds Winter Ale är väldigt trevlig, dock tycker jag nästan Jämtlands Julöl är godare...

    SvaraRadera
  2. Jodå, trevlig är den allt, får se om den kanske kan hamna på julbordet.
    Får ta och testa mig en jämtlands julöl då.

    SvaraRadera